8 nov. 2013

Prăjitură cu gem, nucă, bezea şi glazură de ciocolată


La mulţi ani buni, frumoşi şi sănătoşi celor care  îşi sărbătoresc astăzi ziua onomastică! :)

Fiind zi de sărbătoare, bătând la uşă weekend-ul, m-am gândit să vă bucur cu o prăjitură! V-aţi exprimat dorinţa de a avea o anumită reţetă, după ce aţi văzut fotografiile din această postare?! Iată-mă-s! 

La noi în familie există obiceiul ca prăjiturile să fie numite după persoanele care au oferit reţeta! În acest caz, insist pentru a fi păstrat numele pentru că mama are reţeta de la o doamnă care mi-a fost extraordinar de dragă, a avut un cuvânt de spus în evoluţia mea ca om, a fost o femeie cum puţine sunt - am admirat-o şi am iubit-o mult! Am convingerea că s-ar fi bucurat să ştie că vă ofer acum această reţetă! Mă opresc şi păstrez amintirile pentru mine...

V-am spus că eu n-am preparat niciodată prăjitura! De ce? Sincer, pentru că a avut cine! :)) Să ştiţi că am stat mult pe capul mamei încât să aflu toate "secretele" prăjiturii; când ofer o reţetă cuiva, nu vreau să mă înjure, ci s-o prepare cu plăcere, fără emoţii şi să se bucure de rezultat! 

Ori printaţi, ori luaţi creion şi hârtie pentru a nota, de-abia aştept să vă văd la treabă! :)) Veniţi apoi cu poze şi cu impresii delicioase, ok?!:)

Iată pentru ce vă veţi strădui! Eu consider că merită!



Mmmm??? :) Ar trebui să vă motiveze pozele astea, să simţiţi că nu vă stă nimeni în cale! După ce veţi citi şi reţeta, văzând că-i floare la ureche procesul tehnologic, vă veţi mobiliza rapid de tot!:)


Prăjitură LIVIA



Pentru cocă:
*250 g făină
*250 g unt
*4 gălbenuşuri
*jumătate plic praf de copt (Dr. Oetker)
*100 g zahăr
*arome (esenţă de vanilie/rom/lămâie, coajă rasă de lămâie - după preferinţă)

1. Se unge cu unt o tavă şi se tapetează cu făină.

2. Se prepară o cocă folosind toate ingredientele de mai sus: peste făina proaspăt cernută se adaugă restul ingredientelor; toate acestea se amestecă bine, cu mâna, până se obţine o compoziţie omogenă (din când în când, mâna poate fi înmuiată într-un castron cu apă; veţi simţi nevoia, deoarece compoziţia va fi lipicioasă); coca obţinută se întinde cu mâna, prin presare, direct în tava pregătită deja. Se va obţine un blat subţirel (care va creşte la copt).

3. Peste coca întinsă în tavă, se pune aprox. jumătate de borcan de  gem de caise/prune (borcan de 400 g).

Pentru bezea:
4 albuşuri
200 g zahăr
100-200 g nucă (după preferinţă)

4. Se bat spumă albuşurile, cu un praf de sare. Se adaugă treptat zahărul, bătând cu telul sau folosind mixerul, până compoziţia devine tare şi lucioasă (ca pentru bezea). Se adaugă apoi nuca ruptă în bucăţi mici, amestecând-o în compoziţie uşor, de jos în sus, cu ajutorul unei linguri.

5. Această compoziţie se întinde în tavă, peste gem şi se dă la cuptorul încins dinainte. Se va ţine circa 30 de minute (depinde de cuptor), la foc mediu. Bezeaua se va rumeni, căpătând o crustă groasă, bej-aurie.

Pentru glazură:
8 linguri apă
1-2 linguri de cacao (cernută)
8 linguri de zahăr

6. Toate acestea se pun la foc mic, amestecând continuu. După ce zahărul s-a topit, se mai lasă pentru puţin timp, până glazura tinde să se îngroaşe, apoi se ia de pe foc. 

7. Glazura se toarnă peste prăjitură (când ambele-s călduţe). După răcire, se dă la frigider. Se taie rece!

Precizări:
-  tava poate fi din teflon sau yena; dimensiuni: cca 20/32 cm.
- după coacere, compoziţia de bezea poate fi umflată  pe alocuri, având mici "cocoaşe"; o puteţi presa uşor cu mâna, chiar dacă se poate crăpa astfel crusta formată.

Asta e tot! Mă bucur că datorită postării preferatelor lui octombrie, am ajuns să scriu pentru voi această reţetă; a trecut ceva timp de când nu am mai făcut asta!

Spor la prăjiturit şi poftă bună apoi! Sigur îi veţi bucura pe cei dragi vouă (dacă sunt amatori de dulciuri)!


Vă doresc să vă simţiţi bine azi şi să petreceţi frumos, 
fie că sunteţi sărbătoriţi sau invitaţi!

Cu drag,
Ilda
Lavender Thoughts to you








 

Blog Template by YummyLolly.com